hamideh-heidari

حمیده حیدری جی پنجی موفق دکترای مهندسی منابع طبیعی

حمیده حیدری، رتبه ۴۲ دکترای مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتعداری

می گوید: «به تنها چیزی که فکر می کردم این بود که باید موفق شوم.» برای خیلی ها هنوز هم باورش ممکن نیست که خانم حمیده حیدری با وجود مشغله زیاد و نگهداری از کوچولوی ۲ ساله شان موفق به کسب رتبه ۴۲ دکترا در رشته مهندسی منابع طبیعی (گرایش مرتع داری) شده اند. تازه این درحالیست که ایشان چند روز در هفته مشغول تدریس در دانشگاه بودند و همواره با کمبود وقت روبرو می شدند. براستی پشتکار و شخصیت مصمم ایشان مثال زدنی است. تقدیم به شما خوبان.

***************************************

کمی قبل از آشنایی با جی۵؟

یک‌بار تجربه آزمون دکترا را داشتم، یادم هست خیلی اذیت شدم چون دختر ۲ ساله ام اصلا نمی گذاشت تمرکز کافی برای درس خواندن داشته باشم، صبح ها ساعت ۷ شروع به مطالعه می کردم و مجبور بودم تایم درس خواندنم را با ساعت خواب و بیداری دخترم تنظیم کنم و منتظر بمانم تا او از خواب بیدار شود . با این شرایط روزی بیشتر از ۴ ساعت هم نمی شد درس خواند. در نهایت رتبه ام ۸۱ شد و مجاز نشدم.

خوب، چطور شد که با جی۵ آشنا شدید؟

یکسال بعد از اولین تجربه ناموفقی که در آزمون دکترا داشتم، دوباره تصمیم گرفتم تلاشم را امتحان کنم. چندروز در هفته صبح تا ظهر در دانشگاه تدریس می کردم و وقتی به خانه برمی گشتم خانه داری، بچه داری و کلی کارهای دیگر برای انجام دادن بود. باز هم برنامه خاصی برای درس خواندن نداشتم، دشوارتر از همه اینکه نمی دانستم با وجود دختر کوچکم چطور باید درس خواند. وقتی  فکرش را می کردم همان مشکلات قبلی را سر راهم می دیدم و نمی دانستم چطور باید راهی برای حل آنها پیدا کنم. خوشبختانه از طریق برنامه (سیمای خانواده) با جی۵ آشنا شدم. یادم هست آن لحظه که برنامه را تماشا می کردم در بین صحبت های آقای مالکی با خودم گفتم این روش می تواند من را از این وضعیت نجات بدهد. از همان ابتدا حس اطمینان زیادی را نسبت به جی۵ پیدا کردم. من شدیدا تحت فشار بودم و جی۵ را بهترین راه حل می دانستم.

جی۵ و تفاوت آن با روش های معمولی مطالعه؟

اولین باری که می خواستم کنکور دکترا بدهم، یک ماه قبل از کنکور کتابی ۳۰۰ صفحه ای به دستم رسید و من که هنوز با جی۵ آشنا نشده بودم شروع کردم به نت برداری بر روی برگه هایA4. همین خلاصه نویسی ها باعث شد بتوانم تست های زیادی از آن درس را در کنکور جواب بدهم و حس بهتری داشته باشم. بعدها که با جی۵ آشنا شدم فهمیدم غیر از خلاصه نویسی عوامل مهم دیگری هم هستند، مثلا نوشتن جی برگ ها به صورت سوال و جواب کوتاه خیلی می تواند مفید باشد. مشتاق بودم جعبه زودتر به دستم برسد تا ببینم چه چیزی جی۵ را از روشی که من برای خلاصه نویسی استفاده کرده ام متفاوت می کند. در نهایت به این نتیجه رسیدم، در جی۵ اگر مطلبی را بلدی می توانی به خانه بعد راه پیدا کنی و اگرنه باز هم باید در زمان های منظم مطالب را تکرار کنی. این فوق العاده است،چیزی که در روش معمولی اصلا دیده نمی شود، یعنی ما اصلا نمی دانیم آنچه را که ساعت ها وقت صرف مطالعه اش کردیم هنوز هم به خاطر داریم یا نه؟!

اولین قدم ها با جی۵ و نتیجه آن؟

وقتی جعبه به دستم رسید دفترچه مصاحبه با جی۵ ای های موفق را خواندم تا ببینم آنها چطور موفق شده اند و یکسری عیب و ایرادهایی که در استفاده از جی۵ داشتند را من دیگر تکرار نکنم. خیلی زود جی برگ های خامی را که همراه با جعبه برایم ارسال شده بود تمام کردم و مجددا ۵ تا ۶ هزار جی برگ خام سفارش دادم. تمام منابعی را که در اختیار داشتم از جمله یک جزوه و ۱۲-۱۰ کتاب که عموما شامل دروس مرتع داری، آنالیز و ارزیابی کیفیت علوفه، مدیریت اکولوژیک چِرا، پایش برای حفاظت و …. را جی برگ نویسی کردم و داخل جعبه گذاشتم. به مدت ۷-۶ ماه با همین روش مطالعه کردم، حتی با اینکه حجم مطالب بسیار زیاد،فرار و زمانبر بودند، برخی از منابع را در اختیار نداشتم و اکثر جی برگ هایم هنوز از خانه ۵ خارج نشده بودند توانستم رتبه ۴۲ را به دست بیاورم. مطمئنا اگر برای همه درس ها از جی۵ استفاده می کردم رتبه ام از این بهتر می شد. الان وقتی یکسری اصطلاحات را که قبلا با جی۵ خوانده ام در ذهنم مرور می کنم جزئیات دقیق همه آنها را به یاد می آورم. به نظرم یادگیری با جی۵ واقعا عمیق و بهتر از روش های دیگر است. دیگر مجبور نیستیم ساعت ها، پای کتاب بنشینیم و از تفریحاتمان بگذریم، با جی۵ هرجا که باشیم می توانیم درس بخوانیم.

دستاوردی که جی۵ برای شما داشته است؟

زمانی که از جی۵ استفاده می کردم هیچ استرسی نداشتم، راحت می توانستم به خانه داری و مراقبت از دخترم برسم. معمولا تلویزیون کم تماشا می کردم اما حتی آن موقع هم جی برگ ها در دستم بودند. واقعا فشار روانی را که قبلا موقع کنکور داشتم این بار با جی۵ تجربه نکردم، الان اگر دومرتبه بخواهم کنکور بدهم مطمئنم برایم راحت تر از سال قبل خواهد بود. جی۵، به زندگی ام نظم داده بود یعنی برایم مشخص می کرد چقدر در حال پیشرفت هستم، نقاط ضعف و قوتم چه هستند. دیگر مجبور نبودم درس خواندم را با ساعت خواب و بیداری دخترم تنظیم کنم.

جی۵ و جلسه کنکور؟

انکار نمی کنم قبل از جلسه کمی هیجان زده بودم، اما وقتی یاد جی۵ ای های موفق می افتادم که همه می گفتند سرجلسه حضور ذهنی فوق العاده داشته اند قوت قلب می گرفتم. با خودم می گفتم اگر کنکور برای آنها اینقدر راحت بوده پس برای من هم همینطور خواهد بود. به هر حال استرس سرجلسه امتحان همیشه هست اما موقع جواب دادن به تست ها این نگرانی رفته رفته از بین می رفت. اصلا طوری نبود که وقت کم بیاورم هر سوالی که می خواندم جوابش برایم روشن بود حتی بین گزینه ها شک نمی کردم و کمتر از چند ثانیه هر تست را جواب می دادم. تکرارهای منظم و اصولی که در جی۵ هست باعث می شود یادگیری و تست زدن راحت تر،سریع تر و با اطمینان بیشتری باشد. با جی۵ هر مطلب را لقمه لقمه می کنیم و چندین بار می خوانیم اگر آن را بلد بودیم به خانه های بعدی جعبه راه پیدا می کنیم و اگرنه باز هم به طور منظم مرور می کنیم، از اینرو مدام در حال کنترل مطالبی هستیم که خوانده ایم. بنابراین هر جی برگ می تواند معادل یک تست کنکور و حتی باارزش تر از آن باشد.

بالاترین درصد در کنکور؟

استعداد تحصیلی از جمله دروس مهمی بود که  آن را با جی۵ خوانده بودم و در کنکور هم موفق شدم این درس را ۶۰ درصد بزنم. بدون شک اگر زبان تخصصی را هم با این روش می خواندم رتبه بهتری کسب می کردم.

واکنش اطرافیان بعد از شنیدن خبر قبولی؟

یکی از همکارانم می گفت”خانم حیدری واقعا شما چطور با این مشغله زیاد،تدریس،خانه داری و بچه داری توانستید موفق شوید؟” خوب مسلما در کنکور دکترا رقبا زیاد هستند. من در جواب فقط  می گویم، هیچ چیز و هیچ کس به اندازه جی۵ به من کمک نکرد. اگر روش دیگری بود،من باید چندین برابر زمان و انرژی صرف می کردم.

جی۵ و توصیه آن به اطرافیان؟

موقعی که تازه با جی۵ آشنا شده بودم دو تا از خواهرانم کنکوری بودند، آنها کنکور سختی را تجربه کردند و الان دانشجو هستند.جالب اینکه از وقتی اثربخشی جی۵ را در زندگی من دیده اند مدام می گویند: ای کاش آنها هم زودتر با این روش آشنا می شدند،مسلما جی۵ خیلی می توانست کمک شان کند.

خاطره ای دلنشین؟

روزی که جعبه به دستم رسید و همسرم آن را دید با خنده گفت: فقط برای همین جعبه ساده پول داده ای؟ اما به مرور که این همه اعتماد من به جی۵ را دید،به ادامه کار تشویقم کرد و گفت: شاید روشی که تو خودت به آن اعتقاد داری باعث موفقیت تو شود. صحبت های آقای مالکی و مثال هایی که ایشان در برنامه ها می آوردند واقعا عینی بودند و جایی برای شک باقی نمی گذاشتند. من آن زمان، شدیدا نیازمند روشی بودم که بتواند با صرف کمترین وقت و انرژی ثمربخش باشد. جی۵ واقعا زندگی من را نجات داد البته اگر زودتر با آن آشنا می شدم مطمئنا موفق تر از این بودم.

دو کنکوری را تصور کنید که هردو به یک اندازه درس خوانده اند اما یکی با جی۵ و دیگری با روشی معمولی، تفاوت این دو را سرجلسه کنکور از لحاظ سرعت عمل،اعتماد به نفس و حضور ذهن چطور ارزیابی می کنید؟

مطمئنا آن کسی که با جی۵ درس خوانده یادگیری عمیق تری را تجربه کرده و مطالب با تکرارهای منظم و اصولی برای همیشه در ذهنش ماندگار شده اند. موقع تست زدن زمان کمتری صرف می کند، خیالش آسوده است و نسبت به کسی که تنها با روش معمولی درس خوانده، اعتماد به نفس و حضور ذهن بهتری خواهد داشت. کسی که بدون جی۵، درس می خواند برای یادآوری آموخته هایش مدام باید وقت و انرژی بگذارد تا ببیند هر مطلب دقیقا در کجا و با چه جزئیاتی بیان شده است.

پیامی برای دوستان؟

باور دارم برای اینکه بخواهیم موفق باشیم لازم است کمی قدرت ریسک پذیری خود را افزایش دهیم. زمانی که می خواستم جی۵ را تهیه کنم کسانی بودند که دلسردم می کردند فشار اطرافیان کم نبود اما من تحت تاثیر قرار نگرفتم. جی۵ مخصوصا جهت ها(جی برگ های آماده) برای کسانی که مشغله زیادی دارند، خانواده پرجمعیتی دارند و یا به هر علت تحت فشار هستند فوق العاده اند. حداقل یک بار امتحان کردنش ضرر ندارد، چیزی را از دست نخواهید داد که هیچ، تازه راحت تر هم به نتیجه می رسید. الان که خودم اثر استفاده از جی۵ را دیده ام می خواهم به محض اینکه دخترم خواندن و نوشتن را یاد گرفت او را با جی۵ آشنا کنم چون باور دارم مطمئن ترین روش برای یادگیریست.

کلام آخر؟

در پایان از آقای مالکی نژاد، مدیر عامل جی۵ صمیمانه تشکر می کنم. جی۵ واقعا روشی راحت و مطمئن برای یادگیری است.

تنظیم از: فیروزه جمشیدی

(No Ratings Yet)
Loading...

دیدگاه ها 3

  1. حمیده حیدری جی پنجی موفق دکترای مهندسی منابع طبیعی

    با سلام.
    امروز ۱۳فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۱
    من این سال مبارک را به تمامی افراد {جی۵}وانسانهای موفقی که راه
    درست را در زندگیشان برای رسیدن به اهداف بزرگ خود ،پیدا کرده اند تبرک میگویم.امیدوار هستم همیشه در مسیر خود بهترین نتیجه را، با بهترین روش برای خود کسب کنند .خداوند بزرگ هم کمک شما کند.

    این مطلب را برای افرادی خوبی که میخواهند راه درست راپیدا کنند و اولین بار وارد سایت شدن مینویسم.
    روزهای خوب نخواهندآمد به فکر ساختن باشید ،روزهای خوب را باید ساخت.
    امید وارم سال خوبی را خلق کنید وبهترین معمار سال باشید.
    من به خاطر نداشتن روش درست در یادگیری مطالب خیلی از بهترین سالهای زندگی ام با دشواری زیاد سپری شد ولی هیچوقت ناامید نشدم .
    شما نباید برای خود ،اما و اگر های زیاد بسازید و نباید تمام گذشته خود را با این کلمات همیشه روبروی خود بیاورید .شما از امروز که وارد این سایت شده اید راه خود را پیدا کرده اید .
    با تلاش خود به دیگران ثابت کنید که میتوانید یک انسان موفق برای خوانواده خود،مردم خود وکشور بزرگ ایران در تمام کارها و زندگی خود باشید وبه دیگران بگویید که ،این روش بهتری برای یادگیری است .

    شما یک بار به دنیا خواهید آمد ویک بار میتوانید زندگی کنید .
    ولی
    شما با این بسته های آموزشی و طرز یادگیری دوباره به دنیا خواهید ……آمد.

    بگذارید روح زندگی وشادابی در زندگیتان جریان داشته باشد .
    با تشکر از سایت شما وتمامی افرادی که برای این مجموعه تلاش فراوانی میکنند.
    سید وحید موسوی.

  2. حمیده حیدری جی پنجی موفق دکترای مهندسی منابع طبیعی

    با سلام. من تازه با جی ۵ آشنا شدم. با این روش می تونم قرآن رو حفظ کنم؟

    1. حمیده حیدری جی پنجی موفق دکترای مهندسی منابع طبیعی

      با سلام
      سرکار خانم فرشته جواب سوال شما داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.